Fenomenul de bullying este un abuz, o formă de agresiune intenționată și repetitivă, care implică un dezechilibru de putere între agresor (bully) și victimă. Acțiunile de bullying pot fi fizice, verbale,mentale și/sau emoționale. Sunt menite să cauzeze durere și suferință victimei, alegând-o pe aceasta din urmă deoarece este percepută ca fiind vulnerabilă și incapabilă să se apere.
Caracteristicile bullying-ului:
-
Intenție: Agresorul are intenția de a răni sau de a provoca suferință victimei.
-
Repetiție: Agresiunea se produce în mod repetat împotriva aceleiași persoane.
-
Dezechilibru de forțe: Agresorul își alege victima care este percepută ca fiind mai slabă, vulnerabilă și incapabilă să se apere singură.
Tipuri de bullying:
-
Bullying fizic: Include lovituri, îmbrânceli sau alte acte de violență fizică.
-
Bullying verbal: Implică insulte, etichetări, porecle răutăcioase sau amenințări.
-
Bullying emoțional: Se manifestă prin intimidare, excludere socială sau răspândirea de zvonuri.
-
Bullying mental: tehnici de manipulare, gas-lighting. Se manifestă prin gânduri, reacții, comportamente, decizii induse la nivel de subconștient care determină victima să adopte atitudini împotriva voinței sale. Ceață mentală, percepție eronată a realității, îndoirea de propria capacitate de a deosebi fantezia de realitate.
-
Cyberbullying: Agresiune desfășurată online, prin intermediul rețelelor sociale, mesajelor sau a altor platforme digitale.
Definiție și etimologie
(sursa-https://ro.wikipedia.org/wiki/Bullying)
Termenul de „bullying” vine de la englezescul „bully”, care înseamnă bătăuș, huligan.
Termenul „bullying” s-ar traduce și prin „intimidare”, dar nu se rezumă doar la asta, pornește de la simpla necăjire, etichetare, batjocură, răspândire de zvonuri până la violență fizică. Comportamentul de bullying se face simțit mai ales atunci când există diferențe de ordin economic, rasial, cultural, de vârstă etc., iar copii îl învață de la adulți, copiii mai mari, de la televizor.
Senatul României a adoptat în data de 03.12.2018 un proiect de lege (în curs de promulgare), care ar completa Legea Educației Naționale nr. 1/2011. Printre completările propuse se numără și definiția violenței psihologice, astfel:
„ Violenta psihologică – bullying este acțiunea sau seria de acțiuni fizice, verbale, relaționale și/sau cibernetice, într-un context social dificil de evitat, săvârșite cu intenție, în mod constant și repetat, care implică un dezechilibru de putere, au drept consecință atingerea demnității ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, îndreptate împotriva unei persoane sau grup de persoane și vizează aspecte de discriminare și excludere socială, care pot fi legate de apartenența la o anumită rasă, naționalitate, etnie, religie, categorie socială sau la o categorie defavorizată ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuală, caracteristicile persoane, etc. ”
Cazurile de bullying implică cel puțin un agresor și o victimă, iar, în unele cazuri, există și martori.
Agresorul vrea să dețină puterea și controlul, rănindu-i, intimidându-i sau jignindu-i pe cei din jurul său. Este temperamental, inflexibil, încrezător și nu îi place să accepte regulile. De cele mai multe ori nu are empatie și chiar se bucură că produce durere celorlalți. Dorește să domine și să-i controleze pe ceilalți, exagerează în situații obișnuite. Agresorul abuzează de putere pentru a-i răni pe ceilalți, deliberat și în mod repetat.
Victima (persoana agresată) este copleșită de teamă. Unii sunt predispuși să fie abuzați din cauză că sunt „diferiți”. De cele mai multe ori, victimele agresorilor sunt persoane care au următoarele caracteristici:
- supraponderale sau subponderale,
- au abilități sociale scăzute,
- au puțini prieteni sau nu au prieteni,
- sunt săraci sau bogați,
- au religie sau rasă diferită,
- sunt scunzi sau prea înalți,
- au slabe abilități sportive,
- sunt inteligenți, talentați,
- au dizabilități fizice,
- sunt persoane noi în grup,
- au părinți divorțați,
- sunt copii, femei,vârstnici-singuri sau nu are cine să-i apere
- sau sunt pur și simplu „diferiți” de ceilalți.
Impact
Acestea sunt doar câteva date statistice generale dar în realitate, știm, cu toții, că, în România, fenomenul de bullying a atins cote alarmante! De la mass-media, până în proximitatea casei noastre și uneori chiar și în familie-jignirile, bârfa, injuriile, lipsa de civilizație și de omenie, sunt la ordinea zilei, au devenit o normalitate!
Datorită companiilor pentru care am lucrat, am avut ocazia să călătoresc mult, în Europa, SUA, Canada și o parte din Asia, dar mărturisesc cu multă tristețe, că, eu personal, nicăieri, nu m-am confruntat cu o asemenea lipsă de civilizație și de omenie, ca în țara mea! (dovada că asta este o tristă realitate, este dată, de altfel, și de statisticile care ne clasează pe locul 1, la acest capitol)
IMPORTANT DE REȚINUT!
- Precizez că, scopul acestui articol nu este acela de a acuza ci de a trage un semnal de alarmă și de a face ceva, în acest sens! Experiențele prin care am trecut eu însămi, ca femeie, în ultimii ani, dar și situațiile pe care le întâlnesc prin intermediul rolului meu de trainer și coach, sunt cutremurătoare!
Efectele bullying-ului sunt devastatoare iar unele persoane pot să nu se mai recupereze tot restul vieții sau pot ajunge chiar la deces, sinucidere!
Bullying-ul nu are doar efecte imediate, ci și consecințe pe termen lung. Iată principalele tipuri de impact pe care le poate avea:
- Impact emoțional
- Scăderea imaginii, a stimei de sine, devalorizare
- Sentiment de rușine sau vinovăție, inadecvare
- Pierderea motivației personale și profesionale, chiar a dorinței de a trăi
- Impact mental
- Tulburări de somn
- Ceață mentală, incapacitate de concentrare
- Dezvoltarea depresiei, atacurilor de panică sau a tulburărilor de anxietate
- Risc de burnout, colaps, paralizie, deces
- Impact fizic
- Dezvoltarea diverselor boli prin somatizarea la nivelul corpului
- Cancer și alte boli incurabile
- Impact social
- Izolare și retragere din grupuri
- Dificultăți în a crea sau menține relații
- Lipsa încrederii în sine și în ceilalți
- Impact profesional
- Scăderea performanței la locul de muncă
- Frica de a participa la întâlniri sau proiecte
- Limitarea oportunităților de carieră
6.Impact spiritual
- Distruge sufletește-deznădejde, slăbirea sau pierderea credinței
- Modifică destinul
- Scurtează viața
IMPORTANT DE REȚINUT!
- Bullying-ul NU este din vina victimei. Este un comportament abuziv, iar responsabilitatea revine exclusiv, agresorului! Dar nu numai, ci și a celor care se asociază cu acesta, îl aprobă sau participă ca martor pasiv!
- Diferența dintre un conflict și bullying este că bullying-ul este o agresiune intenționată, repetată, premeditată și nu un eveniment singular, întâmplător!
Ce-i de făcut?
- Să înțelegem cauzele
- Să luăm atitudine
Cauzele
- Scăderea calității educației și a credinței
- Lipsa autoeducației
- Lipsa atitudinii civice
- Traumele si tiparele aferente, transgeneraționale, nerezolvate
- Creșterea factorilor de stres-insecuritatea, contextul politic, economic și social
Acțiuni
- Să spunem NU oricărei forme de abuz, luând atitudine în locul în care suntem, după cum avem posibilitatea. Fiecare gest, oricât de mic, este important și face diferența!
- Să fim mai conștienți și să reflectăm mai mult la acțiunile noastre și la propriile tipare. Putem face mult rău, fără să ne dăm seama deoarece aceste tipare se desfășoară pe pilot automat. Fiecare dintre noi avem tipare care necesită ajustare și am trecut cel puțin odată, prin rolul de victimă sau agresor!
- Să înțelegem că și agresorul este o ființă umană și se comportă astfel, în urma unor traume și trebuie ajutat, cu compasiune dar ferm, să înțeleagă răul pe care-l face, conștient sau inconștient!
- Să acționăm asupra tiparelor și să ne rezolvăm traumele dacă acestea există, ca să nu le proiectăm asupra altora și să provocăm o asemenea suferință, nouă înșine și celorlalți!
- Să ne controlăm, să ne informăm și să ne autoeducăm, prin autocunoaștere, îmbunătățindu-ne abilitățile de comunicare și gestionare a stresului, a situațiilor dificile de viață, întărindu-ne resursele interioare și reziliența!
- Să ne străduim fiecare la locul său, să facem ceva, pentru o lume mai bună!
- Și nu în ultimul rând, să ne întărim credința, deoarece cu Dumnezeu toate se pot face mai ușor! Și chiar imposibilul devine posibil! Căci „pe toate le pot, întru Hristos care mă întărește!” (Sf. Apostol Pavel)
Autor – Liliana Cehan-Fondator, Trainer&Happiness Coach la Training4Happiness Academy
P.S. Dragă cititorule, nu uita, te rog, să dai share la acest articol ca să ajungă la cei care au nevoie de el. Îți mulțumesc.